top of page
  • Writer's pictureBazar

Sisällöntuotanto someen neljän vinkin avulla


Jahas, uusi viikko edessä. Mitähän ihmettä sitä taas keksisi someen? Sosiaalinen media tulvii sisältöä, ja helposti tuntuu, että kaikki on jo keksitty. On turhauttavaa käyttää aikaa somettamiseen, mikäli se ei tuo minkäänlaista tulosta. Tuloksekas sisällöntuotanto tarvitsee muutakin kuin kynän ja paperia – somettaminen vaatii kaverikseen strategian sekä tietämystä kohderyhmästä. Kenelle halutaan puhua ja mistä heidät löytää? Kun sisällöntuotanto kera strategian rullaa, ei somettaminen enää tunnukaan niin tuskaisen työläältä! Haluatko ottaa ohjat omiin käsiisi? Hienoa, jatka lukemista!


Sisällöntuotanto on monille yrityksille ylitsepääsemättömältä tuntuva kompastuskivi. Ajatukset menevät solmuun, Instagram-postaukset toitottavat samaa asiaa päivästä toiseen, eikä julkaisuista tykkää kuin korkeintaan omat perheenjäsenet. Kiitos, mutta ei kiitos. Somen vahvuutta ei kannata jättää hyödyntämättä, vaikka somettaminen ja sisällöntuotanto tuntuukin uudelta ja hankalalta.


Suomessa yleistyviä sosiaalisen median sovelluksia ovat Jodel, TikTok, Discord, Yubo ja YOLO.

Kuinka somen maailmassa pääsee jaloilleen? Bazar Helsinki kertoo sinulle pian hyväksi havaittuja vinkkejä somessa iskevään sisällöntuotantoon.


Sosiaalinen media on tärkeä kohtaamispaikka

Some on tärkeä, usein se ensimmäinen potentiaalisen asiakkaan ja yrityksen välinen kohtaamispaikka, joka parhaimmillaan tekee lähtemättömän vaikutuksen. Vaikutuksen, joka korostaa yrityksen asiantuntijuutta ja luotettavuutta. Sisällöntuotanto on merkittävä osa kaikkea markkinointia niin somessa kuin somen ulkopuolellakin. Se, mitä ja millaisella äänensävyllä yritys viestii, antaa yritykselle kasvot sekä saa asiakkaan kiintymään yritykseen – kiintyminen tuo kauppaa.


Sisällöntuotanto someen neljän vinkin avulla

Sisällöntuotanto luo mielikuvia yrityksestä, sen toimintatavoista ja tuotteista. Sisällön tulee puhutella oikeaa yleisöä, oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan. Jos sisältö on tehty huolimattomasti, vaikuttaa se negatiivisesti myös yrityksen imagoon.


Väkisin puurtaminen näkyy usein sisällön laadussa. Kun sisällöntuotanto sujuu ja se on kivaa, välittyy fiilikset myös sisältöön. Hyvä sisältö tuokin esille persoonaa sekä antaa potentiaaliselle asiakkaalle käsityksen siitä, miksi valita juuri sinut kilpailijan sijaan. Sisällöntuotanto someen ei ole niin aikaavievää ja työlästä, kun tekemisen makuun pääsee. Lue alta viiden vinkin muistilista, jonka Bazar Helsinki on sinulle laatinut:


1. Harjoita luovuuttasi

Kankea sisällöntuotanto harvoin toimii somessa, jossa halutaan nähdä persoonaa ja aitoutta. Kiillotetun julkisuuskuvan ylläpitäminen heittää sinut samaan lokeroon kaikkien muiden kanssa – mikäli haluat erottua, ole oma itsesi. Ja kyllä, sosiaalisen median sisältösokkelossa haluat tulla huomatuksi. On kuitenkin päivänselvää, ettei esimerkiksi hautaustoimiston kanaviin sovi huumorilla höystetty viestintä.



2. Mieti, kenelle puhut

Tärkeintä on määrittää kohderyhmä heti alkuun. Mieti, kenelle puhut ja suunnittele sisältö sen mukaan. Mikäli tavoittelet nuorisoa, voit puhutella heitä somessa rennommin ja nuorekkaammin, kun taas huomattavasti vanhempaa kohdeyleisöä kannattaa lähestyä painottaen etenkin yrityksen luotettavuutta ja asiantuntijuutta. Kokeilemalla selviää, millainen sisältö somessa puhuttelee juuri sinun kohderyhmääsi parhaiten.


3. Suunnittele etukäteen

Näetkö painajaisia tyhjistä kommenttikentistä, tai heräätkö keskellä yötä miettimään, mitä seuraavana aamuna voisi postata? Tee itsellesi palvelus ja suunnittele etukäteen! Istu alas, ota avuksi kuppi kahvia, energisoiva smoothie tai Bazar Helsinki, ja suunnittele somejulkaisut valmiiksi muutamalle viikolle eteenpäin. Sisällöntuotanto on tuhat kertaa helpompaa, kun sitä ei tarvitse tehdä tuli takamuksen alla. Valmiit julkaisut voit ajastaa esimerkiksi Bufferilla, jolloin säästät aikaa myös sisällön julkaisemisessa.


4. Nosta esille aikaisempaa sisältöä

Jokaisen julkaisun ei tarvitsee edustaa uusinta uutta. Vanhan aiheen voi pukea uudeksi eri näkökulmalla tai formaatilla. Mikäli aikaisemmassa julkaisussa käytit kuvan ja tekstin yhdistelmää, voi seuraava kertoa saman asian videon muodossa. Ihmiset kun omaksuvat asioita eri tavalla. Ota myös huomioon se, että esimerkiksi tuhannen seuraajan Instagram-tilillä julkaisun kattavuus voi olla viiden sadan molemmin puolin, mikä puolestaan tarkoittaa sitä, ettei aikaisemmin julkaistu sisältö ole mitä todennäköisemmin edes tavoittanut koko joukkoa. Niin uusille kuin vanhoillekin seuraajille vaikkapa kuka tämän tilin takana on -tyylinen postaus on usein hurjan kiinnostava.


5. Julkaise muiden luomaa sisältöä

Kun julkaiset esimerkiksi asiakkaan ottaman kuvan tuotteestasi omassa kanavassasi, säästät aikaasi ja saat käyttöösi arvokasta materiaalia, joka hoitaa itse itsensä markkinoinnin – aidon asiakkaan myyntipuhe vastaanotetaan useimmiten avosylin. Jotta löydät muiden luoman sisällön, vakiinnuta itsellesi oma hashtag ja kannusta tägäämään. Kun käytät toisen tuottamaa sisältöä esimerkiksi Instagramissa, tägää hänet @-merkillä tai käytä sovellusta Repost for Instagram.



Ulkoista sisällöntuotanto someen

Bazar Helsinki tuottaa katseen vangitsevat kuvat, kiinnostavat videot, puhuttelevat somesarjat, timanttiset tekstit ja luovat kokonaisuudet kaikissa formaateissa sosiaalisen median kanaviin. Meille tärkeää luovan ja laadukkaan sisällön lisäksi on tavoitteiden määrittäminen, tulosten raportointi sekä sisällön jatkuva optimointi.


Kun ulkoistat sisällöntuotannon, voit unohtaa illanvietot Instagramin kanssa ja keskittyä oikeisiin ihmisiin, jotka ovat lähelläsi. Soita meille numeroon 020 127 9990, mikäli olet kyllästynyt lojumaan kaikki illat sohvalla kannettavan alla.







59 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page