• Bazar

Sosiaalisen median sisällöntuotanto – 5 vinkkiä

Sisältö on yhtenäisenä virtana soljuva kokonaisuus, joka pitää sisällään niin tekstin, videon, kuvan kuin äänenkin. Jotta sosiaalisen median sisällöntuotanto tuo tuloksia, on sen eteen nähtävä tuntitolkulla vaivaa. Kyse ei ole vartin työpanoksesta tai hommasta, joka tehdään puoliteholla työpäivän viimeisillä minuuteilla. Sosiaalisen median sisällöntuotanto vaatii kaverikseen strategian sekä usein myös ammattilaisen eli sisällöntuottajan tai markkinointitoimiston jeesiä. Tässä tilanteessa apuun rientää Bazar Helsinki, ota yhteyttä meidän tiimiin rohkeasti!


Sosiaalisen median sisällöntuotanto on muutakin kuin täytettä


Sosiaalisen median sisällöntuotanto ei ole ainoastaan kermakakun suussasulava täyte, vaan kyse on koko herkusta pohjaa myöten. Sen tehtävänä on lisätä tietoisuutta ja rakentaa brändiä, kertoa tarinaa, tuoda esille persoonaa sekä myydä tuotetta tai palvelua.


Jos yksikään kanava ei vielä ole hallussa, on alkuun syytä valita yksi: esimerkiksi Facebook tai Instagram. Kun hyvä sisältö syntyy säännöllisesti yhteen kanavaan, voi ottaa haltuun toisen. Mikäli kohderyhmä viettää päivät pitkät YouTube-videoiden äärellä, on yrityksen loogisesti kannattavaa hallita YouTube. On siis oltava tietoinen siitä, mikä kohderyhmää kiinnostaa ja missä nämä potentiaaliset asiakkaat viettävät aikansa somen maailmassa pyöriessään.


Okei, sisältöä pitää siis tuottaa, mutta miten? Sosiaalisen median sisällöntuotanto ei ole helppo nakki. Aallonharjalla on pysyttävä, sillä kukaan ei jaksa kiinnostua vanhoista trendeistä tai kuukausi sitten julkaistuista uutisista. Ei kuitenkaan ole syytä hätäillä! Bazar Helsinki helpottaa työtä viidellä vinkillä:


1. Julkaise strategian pohjalta


Sisällön tuottamiselle kannattaa miettiä tavoite. Miksi sisältöä tuotetaan, kenelle ja mitä sisällöllä halutaan saada aikaan kohderyhmän keskuudessa? Halutaanko aikaan saada esimerkiksi jokin reaktio tai toimi, kuten osto tai yhteydenottopyynnön jättäminen? Sisältö voi olla esimerkiksi informatiivista, viihdyttävää tai selkeästi jollakin tavalla potentiaaliselle asiakkaalle hyödyllistä vaikkapa rahanarvoisen edun muodossa. Usein eri sisältötyyppejä kannattaa yhdistellä: sopivasti informatiivista, reippaasti viihdyttävää sekä ripaus hyödyllistä osa kuvina, osa videoina, osa tekstinä. Strategian luominen helpottaa urakkaa sekä viestin pitämistä yhtenäisenä.


2. Pidä sisältö yhtenäisenä


Sosiaalisen median sisällöntuotanto kannattaa suunnitella tarkasti, jotta sisältö pysyy yhtenäisenä. Kun sisältö on tunnistettavissa ja yhdistettävissä yritykseen, on potentiaalisten asiakkaiden helpompi seurata julkaisuja. Yhtenäisellä sisällöllä tarkoitetaan samaa värimaailmaa ja tapaa esimerkiksi otsikoida sekä sijoitella elementit julkaisuihin. Kyse ei ole saman kaavan noudattamisesta tylsän orjallisesti, vaan ainoastaan tunnistettavuuden ylläpitämisestä. Luovuutta tämä ei rajoita.


3. Esitä asiat visuaalisesti


Visuaalisuuden tärkeys korostuu etenkin Instagramissa, Snapchatissa ja YouTubessa. Vaikka sanat puhuttelevat, usein parhaiten viestin vievät perille informatiiviset kuvat, animaatiot tai videot. HubSpot kertoo ihmisistä 45 % katsovan videoita viikon jokaisena päivänä yli tunnin. Voidaankin siis sanoa, että sosiaalisen median sisällöntuotanto elää ja hengittää tänä päivänä videomateriaalista. Sisältöä syntyy helposti esimerkiksi uusista tuotteista, hauskoista tapahtumista, vastauksista yleisiin kysymyksiin, asiakkaista kera tuotteiden sekä onnistumisista että aidoista epäonnistumisistakin. Someen kannattaa jakaa tämän lisäksi myös käyttäjien itsensä luomaa sisältöä tämä herättää muissa potentiaalisissa asiakkaissa luottamusta: hei, joku muukin on kokeillut tätä ja tykännyt!


4. Tuo esiin sekä persoona että ammattitaito


Persoona yhdistettynä ammattitaitoon on takuuvarmasti toimiva yhdistelmä. Monesti persoona jää sosiaalisesta mediasta vähemmälle huomiolle, sillä sitä pelätään käyttää houkuttimena sosiaalisen median sisällöntuotanto rakentuu strategian ympärille, johon kannattaa ujuttaa siivu persoonaa asiantuntijuuden lisäksi. Pelkkä kylmä kuva kasvottomasta asiantuntijasta ei saa potentiaalista asiakasta kiinnostumaan, sillä ammattitaitoa ei tästä maailmasta puutu. Ammattitaidon voi hankkia lähes kuka tahansa, kun taas persoonaa ei voi ammattilainen toiselle opettaa. Jaa faktapohjaisia vinkkejä ja virkistä feediä persoonalla: kun potentiaalinen asiakas oppii luottamaan sinuun sekä ihmisenä että ammattilaisena, kääntyy hän taatusti puoleesi tiukan paikan tullen.


5. Älä unohda Googlea


Sosiaalisen median sisällöntuotanto saa siivet selkäänsä, kun Google rakastuu sisältöön. Hakukoneet pitävät sellaisesta sisällöstä, jota ihmiset haluavat tarkastella. Mitä enemmän sisältö vetää verkkosivuille tai vaikkapa Instagramiin liikennettä, sitä ylempänä kyseinen sisältö näkyy Googlen hakutulossivulla. Googlelle kävijämäärät ja sisällön parissa vietetty aika on merkki siitä, että sisältö on relevanttia ja kiinnostavaa. Löydä tasapaino hakukoneen ja ihmisen välillä: vaikka teet sisältöä potentiaaliselle asiakkaalle, älä jätä Googlea täysin huomioimatta.


Miksi sosiaalisen median sisällöntuotanto kannattaa ulkoistaa?


Sosiaalisen median sisällöntuotanto on verrattavissa bussissa tuntemattoman kanssa keskusteluun. On parempi pysyä hiljaa, mikäli mitään järkevää sanottavaa ei ole. Jos et mieti, mitä sanot, saatat möläyttää vahingossa jotain vastapuolen korvissa ilkeältä kuulostavaa. Somessa hiljaiselo ei saa ketään kiinnostumaan sisältöä ei kuitenkaan kannata tuottaa kiireessä, jolloin viesti saattaa saada aikaan somekansan keskuudessa ei-toivotun reaktion.


Sosiaalisen median sisällöntuotanto kannattaa ulkoistaa, jotta sisältö saavuttaisi maksimaalisen tehonsa. Sen lisäksi, että sosiaalisen median sisällöntuotanto vie aikaa, vaatii se myös resursseja sekä tietämystä siitä, millainen sisältö missäkin kanavassa toimii ja millaiselle yleisölle. Vähäiset tunnit heitetään hukkaan silloin, kun strategiasta ei ole hajuakaan. Anna meidän auttaa! Bazar Helsinki on luovien tyyppien toimisto, josta löytyy taatusti vinkit viimeisimpiin villityksiin soita meille numeroon 020 127 9990 jo tänään.

15 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki