top of page
  • Writer's pictureBazar

TikTok-mainonta – simppeli opas alkuun

Vihdoin! Maksettu TikTok-mainonta on ollut mahdollista syyskuusta 2021 lähtien. Ennen tätä TikTokin Ads Manager oli ainoastaan tekstikäytössä muutamilla eri toimijoilla. Päätimme kirjoittaa simppelin oppaan, jonka avulla jokainen yrittäjä pääsee kärryille siitä, kuinka TikTok-mainonta toimii ja kenen kyseistä kanavaa kannattaa hyödyntää.





TikTok elää videoista


TikTok on maailmanlaajuisesti suosittu sovellus, johon ladataan lyhyitä, hauskoja videopätkiä. Videot ovat tyypillisesti tanssi- tai haastevideoita, mutta joukosta löytyy myös erilaisia tutoriaaleja sekä ohjevideoita.


TikTokin suosiosta saadaan kiittää ihmisten lisääntynyttä videoiden kulutusta. Ihmiset haluavat nähdä kevyttä, hauskaa somesisältöä, joka tasapainottaa usein harmaata ja kiireistä arkea. Nopeasti vaihtuvat videot koukuttavat katsojan käyttämään sovellusta pitkään huomattavasti tehokkaammin kuin paikoillaan pysyvät kuvat.


Kenelle TikTok-mainonta sopii?


TikTok-mainonta on ideaali etenkin silloin, kun halutaan tavoittaa nuorempaa yleisöä. Suomalaisista käyttäjistä noin puolet ovat alle 25-vuotiaita, vaikka toki TikTok-videoiden parissa viihtyy myös parisataatuhatta yli 35-vuotiasta suomalaista.


Mikäli haluat tavoittaa nuoret ja nuoret aikuiset, kannattaa ehdottomasti kokeilla TikTokin uusia mainosmahdollisuuksia.



Näin aloitat mainonnan


TikTok-mainonta saa alkunsa TikTok Ads Manager -mainoshallintatyökalusta. Ads Managerilla hallinnoidaan kaikkea mainontaan liittyvää, kuten luodaan kampanjat, valikoidaan kohderyhmät ja budjetit sekä suunnitellaan mainosten sisällöt.


TikTok Ads Manager on hyvin saman tyyppinen kuin Facebook Business Manager, joten työkalun oppiminen sujuu helposti, mikäli Facebookin mainostyökalu on tuttu.



Mainostilejä, käyttäjätilejä, käyttöoikeuksia ja muita yritysresursseja voit hallita mainostyökalun sijaan TikTok Business Centerissä.




Näin valitset kohderyhmän ja tavoitteen


Mainontaa on mahdollista kohdentaa varsin hyvin. Voit kohdentaa mainoksia esimerkiksi demografisten tietojen, kuten iän tai sukupuolen mukaan. Muita kohdennusvaihtoehtoja ovat muun muassa sijainti, kieli, laite ja käyttöjärjestelmä.


TikTokissa on valittavissa erilaisia kampanjatavoitteita:


→ Reach (kattavuus) → kun brändin tunnettuutta halutaan parantaa

→ Traffic (liikenne) → kun esim. verkkokauppaan halutaan ohjata liikennettä

→ App Installs (sovelluksen lataaminen) → kun halutaan ihmisten lataavan sovelluksen

→ Video Views (videon katselukerrat) → kun halutaan ihmisten katsovan mainosvideota

→ Lead Generation (liidien keruu) → kun halutaan kerätä yhteystietoja

→ Conversion (konversiot) → kun halutaan saada aikaan jokin konkreettinen toimi




Näin valitset mainosmuodon


TikTokissa on useita erilaisia mainosmuotoja, joista Suomessa on kuitenkin käytössä ainoastaan niistä yleisin eli TikTok In-Feed Ads.


In-Feed -mainonta tarkoittaa sitä, että mainos näkyy syötteessä (For You Page) käyttäjien lataaman videosisällön tapaan.



Näin mittaat mainonnan tuloksia


Tulosten mittaaminen on tärkeää, oli mainosalustana sitten Instagram, LinkedIn tai TikTok. TikTok-mainonta on huomattavasti kustannustehokkaampaa, kun mainoksia pystytään muokkaamaan saatujen tietojen mukaan entistäkin tehokkaimmiksi.


Mainonnan tuloksia voidaan seurata TikTok-pikselillä. Kyseessä on lyhyt koodinpätkä, joka viedään verkkosivuston lähdekoodiin.


Onko TikTok-mainonta kallista?


TikTok on maailman ladatuin sovellus, joten mainostaminen siellä ei ole erityisen edullista. Siinä missä Facebookissa voi mainostaa esimerkiksi eurolla päivässä, täytyy TikTokissa päiväbudjetin olla minimissään 20 euroa.


TikTok-mainonta ei toimi ilman tehokasta mainosvideota


Muistutamme, ettei mainontaa kannata tehdä puolitäysiä. Jos päätät satsata TikTokiin mainoskanavana, valitse videotuotannon ammattilainen – kuten Bazar Helsinki, joka tuottaa sinulle katseen vangitsevan mainosvideon, jotta saat kanavasta kaiken hyödyn irti!


76 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page