top of page
Writer's pictureBazar

Vinkit parempiin somekuviin

Koko maailman väestöstä 45 % on päivittäin aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Sinullakin on taatusti puhelin kourassa lähestulkoon koko päivän etkä taatusti ainoastaan soittele puheluita, vaan vietät aikaasi myös Facebookissa tai Instagramissa.


Sosiaalinen media on paikka, johon kuluttajat tulevat viihtymään ja tutustumaan uusiin tuotteisiin sekä palveluihin. Somen avulla yritys voi kasvattaa tietoisuutta, parantaa kommunikointia, tehostaa myyntiä ja metsästää liidejä.





Ihmisillä on käytössä erittäin hyvälaatuisilla kameroilla varustetut puhelimet, joiden avulla somekuvat on helppo ottaa myös itse. Somettaminen on tänä päivänä kuitenkin hyvin ammattimaista, mikä saa monet yritykset kääntymään valokuvaajan puoleen.


Bazar Helsinki on saanut toteuttaa somekuvat muun muassa Vönerille sekä herkullisten luomujätskien takana olevalle yritykselle Jymy Jäätelö, tutustu täältä töihimme!


Neljä vinkkiä parempiin somekuviin


Millainen on hyvä somekuva? Sellainen, joka kiinnittää kuluttajan huomion, ja on tunnistettavissa yrityksen X sisällöksi. Hyvä somekuva kertoo tarinaa ja luo positiivisia mielikuvia tuotteen tai palvelun käytöstä sekä brändistä.


1. Valitse edustava valo


Onnistunut somekuva vaatii oikeanlaisen valon. Sivusta tai kameran takaa tuleva luonnonvalo on usein paras valinta. Unohda kellertävä pöytälamppu, äläkä yritä ottaa upeaa somekuvaa pimeässä ilman kattavaa studiovalaistusta. Kokeilematta kannattaa myös jättää puhelimen salama, joka tekee tuotteesta helposti hyvin ylivalottuneen.


👎 Virhe: Vastavalo eli valo, joka tulee kuvattavan tuotteen takaa. Mikäli yrität saada kuvaan valoa asettamalla tuotteen esimerkiksi ikkunan eteen, on lopputuloksena musta möykky, jonka yksityiskohtia ei erota.


2. Vastaa kuvalla asiakkaiden kysymyksiin


Potentiaalisella asiakkaalla voi olla mielessään kysymyksiä, joihin vastaaminen saa asiakkaan tekemään ostopäätöksen. Hän ei välttämättä tule koskaan kysymään niitä yritykseltä suoraan, mikäli ostotarve tai -halu on suhteellisen pieni. Tässä tilanteessa hyvä, suunnitelmallisesti mietitty somekuva voi saada asiakkaan ostamaan.


Kysymyksiä voivat olla esimerkiksi:

  • Mistä ja miten tuote on tehty?

→ somekuva, jossa näytetään kuinka tuotetta valmistetaan esimerkiksi käsin, tai jossa näkyy rekvisiittana tuotteen valmistukseen käytettyjä materiaaleja.

  • Mihin sitä voi käyttää?

→ somekuva, jonka ideana on esitellä tuotteen eri käyttötarkoituksia, eli esimerkiksi kuva öljystä, jota levitetään vartalolle.

  • Mitä erityisominaisuuksia siinä on?

→ somekuva, jossa esitellään vaikkapa tuotteen kätevä suihkemekanismi.





👎 Virhe: Kuvakulma, joka ei tue suunnitelmaa. Tietysti voit mainita kuvan tekstissä esimerkiksi tuotteen suihkemekanismista, mutta kiinnostavamman kuvasta tekee kuvakulma, joka on rajattu suihkemekasnimiin.


3. Rajaa kuva kanavaan sopivaksi


Mieti, missä aiot julkaista kuvan. Hyvä somekuva on kanavaan sopiva, eli kuva näyttää hyvältä valitussa kanavassa. Mikäli kuvasta on rajautunut osa pois, luo se automaattisesti epäammattimaisen mielikuvan. Tutustu kahdeksan kuvakoon sarjaan, joka tekee asettelusta helpompaa.


👎 Virhe: Älä rajaa kuvaa niin, että rajaus katkaisee raajat tai vaikkapa purkin kannen. Katso kuvaa kokonaisuutena, mutta kiinnitä huomiota myös pieniin yksityskohtiin.


4. Sommittele rohkeasti


Somekuva on parhaimmillaan tehokas tapa myydä tuotetta tai palvelua. Tuotteen ei tarvitse olla aina kuvan keskellä, vaan epäsymmetrinen asettelu tekee kuvasta mielenkiintoisen. Älä pelkää tyhjää tilaa tai erilaisten elementtien, kuten sisustustavaroiden hyödyntämistä rekvisiittana. Sommittelussa on hyvä muistaa se, että vähemmän on enemmän. Yhteen kuvaan ei kannata änkeä jokaista oksaa ja somistetta.


👎 Virhe: Mikäli katsojan katse kiinnittyy tuotteen ympärillä olevaan rekvisiittaan tuotteen sijaan, kannattaa sommitella toisella tavalla. Anna kuvattavan aina olla kuvan tähti.



Hyvä somekuva on brändisi näköinen


Sosiaalisessa mediassa on helppo hukkua massaan. Joukosta erottuminen vaatii kekseliäisyyttä ja osaamista toteutuksen tasolla. Somessa parhaiten toimivat laadukkaalla kameralla tai kamerapuhelimella kuvatut, hyvin sommitellut ja editoidut somekuvat, joiden kuvateksti täydentää tarinaa antaen somettajalle hyödyllistä tietoa.


Bazar Helsinki tuottaa kuvat, videot, somesarjat, tekstit ja luovat kokonaisuudet kaikissa formaateissa sosiaalisen median kanaviin. Meille tärkeää luovan ja laadukkaan sisällön lisäksi on tavoitteiden määrittäminen, tulosten raportointi ja sisällön jatkuva optimointi.


Kiinnostuitko? Ota yhteyttä sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella, tai soita meille numeroon 020 127 9991! 😊


110 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comentários


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page