Miksi yrityksesi somekuvat eivät sitouta? Tuntuuko, että tuuttaat kuvia tyhjälle yleisölle? Sitoutumisasteeseen ja kuvien suosioon vaikuttaa toki myös moni muu asia, kuten valitun somekanavan algoritmi, mutta kuvien laadulla sekä mielenkiintoisuudella on kanavakohtaisista ominaisuuksista huolimatta todella suuri painoarvo tänä päivänä.
Eli ei ole yhdentekevää, mitä sometat eli julkaiset sosiaaliseen mediaan. Somekuviin ei kannata suhtautua olan kohautuksella.
Opetamme sinut nyt ottamaan hyvät somekuvat, tai jos omaa aikaa tai osaamista ei ole, ainakin ymmärtämään laadukkaiden somekuvien päälle. 😊
Millainen on hyvä somekuva?
Hyvän somekuvan saaminen vaatii usein erilaisia kuvakulmia, sommitteluita, valoja, varjoja sekä tietenkin työtunteja. Kiinnostavat somekuvat ovat osa tarinaa tai tilannetta, joka täytyy luoda – eli myös luovuutta ja kekseliäisyyttä tarvitaan teknisen osaamisen sekä visuaalisen silmän lisäksi.
Hyvät somekuvat ovat osa brändiä
Hyvä somekuva on osa kokonaisuutta. Tyylillisesti täysin toisistaan eroavat somekuvat eivät luo tunnistettavaa brändiä, eivätkä todennäköisesti jää asiakkaan mieleen.
Oletko huomannut, että toisinaan pystyt välittömästi kuvan somessa nähtyäsi kertomaan, kuka kuvan on julkaissut? Ja toisinaan joudut tarkistamaan, että kenen julkaisu tämä nyt oli – kokonaisuus on onnistunut, kun somekuvat ovat osa tunnistettavaa brändiä.
Varmista siis jo heti somekanavien käyttöönottovaiheessa se, että julkaisemasi somekuvat tulevat olemaan osa luomaasi brändiä. Mikäli brändisi on esimerkiksi värikäs ja leikittelevä, kannattaa somekuvat olla tummanpuhuvien sijaan värikkäitä, vaikka tummanpuhuvat kuvat olisivatkin sinusta tyylikkäitä.
Hyvät somekuvat ovat laadullisesti hyviä
Hyvät somekuvat ovat tietenkin myös laadullisesti hyviä. Esimerkiksi epätarkat, sumean väriset tai ylivalottuneet kuvat eivät saa asiakasta kiinnostumaan. Valitse kamera, tarkoitukseen sopiva linssi sekä muu kuvauskalusto, tai käytä hyvää puhelinkameraa.
Katso täältä esimerkkejä meidän kuvausprojektiemme lopputuloksista.
Näin syntyvät huonot somekuvat 😬
Somekuvat vaativat paljon, sillä somessa kuvilla erottuminen on tänä päivänä hankalampaa kuin koskaan ennen – kuvia ladataan kaikkialle someen niin hurjia määriä, että vain parhaat erottuvat edukseen. Kun kuvaat somekuvia, vältä nämä virheet 👇
1. Virheellinen valaistus
Valaistus on yksi kuvauksen tärkeimmistä seikoista. Jos valo tulee suoraan kuvattavan tuotteen tai ihmisen edestä, valo voi olla jopa lattea, kun taas esimerkiksi takaa tuleva valo on puolestaan dramaattisempi. Kolmipistevalaisu on valaistuksen perusohje, jonka hyödyntäminen toimii monessa eri tilanteessa.
Mikäli käytät valaistukseen auringonvaloa, valitse kuvausajankohdaksi aamu tai ilta. Useimmiten pilvettömältä taivaalta porottava keskipäivän aurinko on ns. liian kova.
2. Ei suunniteltua tarinaa
Jokaista kuvaa ei kannata ottaa saman tarjoiluastian päällä, vaan kuvalle on tärkeää aina luoda oma tarina ja siihen sopiva ympäristö stailaamalla. Hyvät somekuvat kertovat tarinaa ja välittävät jonkin viestin.
Mieti siis jo etukäteen, millaisen kuvatekstin kirjoitat, eli mitä haluat kuvalla kertoa?
Kuvalle sopivan tarinan punainen lanka löytyy usein tuotteen tai palvelun ominaisuuksista, käytöstä tai valmistustavasta.
3. Kehnosti sommiteltu tai rajattu
Hyvät somekuvat herättävät mielenkiinnon tuotteesta tai palvelusta. Huonosti sommitellussa kuvassa potentiaalisen asiakkaan huomio kiinnittyy ensimmäiseksi tuotteen sijaan kaikkeen muuhun, mitä tuotteen ympärillä on.
Anna kuvattavan olla kuvan tähti, vaikka käyttäisitkin rekvisiittaa. Esimerkiksi palasaippuan vieressä komeileva, näyttävä tekokukka vie huomion tuotteelta eli saippualta, kun taas harkitusti asetellut viinirypäleet ja juusto viinipullon kyljessä tuovat tuotteen esiin.
Kiinnitä huomio myös rajaukseen. Tarkista somekanavien kuvakoot, jotta pystyt tuottamaan ja rajaamaan kanavaan sopivan kuvan. Kukaan ei pidä ammattimaisena sitä, jos tuotteesta rajautuu osa pois.
Hyvät somekuvat syntyvät visuaalisesta silmästä ja teknisestä taidosta
Resepti hyviin somekuviin kuulostaa yksinkertaiselta, sillä tarvitset vain ripauksen visuaalista silmää, hitusen luovuutta ja lisäksi teknistä osaamista. Kiinnostavien somekuvien ottaminen ja kuvien menestyminen valitussa somekanavassa ei kuitenkaan olekaan niin helppoa – ja siksi monet yrittäjät ulkoistavatkin valokuvauksen.
Bazar Helsinki on valokuvauksen ammattilainen, jolta löytyy kaikki tehokkaiden somekuvien reseptiin vaaditut ainekset samasta talosta!
Haluatko kuulla lisää?
Ja jos aihe kiinnostaa enemmän, tässäpä sinulle lukuvinkki: Tuotekuvaus puhelimella
Kommentare