• Bazar

Sisällön tuottaminen viiden vinkin avulla

Sisällön tuottaminen voi tuntua hankalalta, kun vastassa on pelkkää valkoista siksi tuumasta toimeen kannattaa ryhtyä vasten sitten, kun suunnitelma on tehty. Miksi sisältöä tehdään, kenelle sitä tehdään ja missä sitä on tarkoitus jakaa?


Sisältöstrategian avulla et missaa kohderyhmällesi tärkeitä päiviä, tai unohda käsitellä uutiskirjeessä ajankohtaista asiaa. Sisällön tuottaminen helpottuu, kun tiedät, millaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa ja milloin.


Sisällön tuottaminen sujuvaksi näillä vinkeillä


Tehdään alkuun selväksi se, mitä sisältö on. Sitä on kuva verkkosivuilla, tuotekuvaus verkkokaupassa, julkaisu Instagramissa sekä Spotifyyn ladattu podcast. Sisällöntuotanto käsittää siis kaiken kuvan (liikkuvan ja liikkumattoman), tekstin sekä äänen. Jos sisällön tuottaminen tökkii, lue alta Bazar Helsingin viisi parasta vinkkiä!


Varmista, että tuottamasi sisältö on jollakin tavalla opettavaista, hyödyllistä tai arvokasta.

Lukuvinkki: Millainen sisällöntuotanto sopii yrityksellesi?


1. Kysy itseltäsi, mitä sisällöllä halutaan saavuttaa


On tärkeää, että tuottamasi sisältö johtaa toimintaan → esimerkiksi kommentin kirjoittamiseen, uutiskirjeen tilaamiseen tai yhteydenottopyynnön jättämiseen. Miten tämä sitten onnistuu käytännössä? Sinun on luotava kiinnostavaa sisältöä, joka antaa potentiaalisen asiakkaan käyttämälle ajalle arvoa. Pidä huolta siitä, että sisältö on helposti ymmärrettävissä, jotta asiakas voi tehdä sen toimen, jota odotat hänen tekevän. Lisää selkeä CTA (Call To Action), joka ohjaa asiakasta polulla eteenpäin.


Sisällöllä voit esimerkiksi:

  • rakentaa luottamusta

  • kasvattaa asiantuntijakuvaa

  • parantaa hakukonenäkyvyyttä

  • pyrkiä parantamaan sitoutumista

  • innostaa ottamaan osaa tapahtumaan

  • motivoida tekemään jonkin tärkeän päätöksen



2. Valitse kanava ja formaatti, joka kiinnostaa sinun kohderyhmääsi


Kohderyhmä kannattaa tuntea kuin omat ystävät. Alkuun voi kuitenkin olla hankalaa tietää, kenen kanssa viestii. Kokeilemalla ja tuloksia analysoimalla opit pikku hiljaa tietämään, millainen sisältö toimii, ja ketä ruudun toisella puolella on. Tuo viestisi esille niissä kanavissa, jossa potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa. Sosiaalinen media on voimakas väylä omien tuotteiden tai palveluiden esilletuomiseen, mutta Instagramin ja Facebookin lisäksi kannattaa panostaa laadukkaisiin verkkosivuihin sekä sähköpostilistaan.


Sisällön esittämismuoto eli formaatti kannattaa myös valita kohderyhmä silmälläpitäen. Siinä missä teinit ja nuoret aikuiset haluavat tänä päivänä katsoa videoita, saattaa vanhempi väki arvostaa liikkumattomia kuvia. Mikäli kirjoitat nuorille, voit keventää tekstiä hauskoilla sanoilla, kun taas iäkkäämmät kokevat selkeästi jäsennellyn tekstikappaleen helpommin luettavana ja ymmärrettävänä. Sisällön tuottaminen osuu kerrasta maaliin, kun astut hetkeksi asiakkaan saappaisiin, ja pyrit luomaan häntä kiinnostavaa sisältöä.


3. Aloita sisällön tuottaminen ajattelemalla boksin ulkopuolelta


Jos esimerkiksi kauppaat vartalovoidetta, joka on paketoitu kierrätyspahviin, kannattaa kansainvälisenä kierrätyspäivänä korostaa kyseistä ominaisuutta. Älä sorru luomaan sisältöä aina samasta näkökulmasta. Kumpi näistä olisi sinusta kiinnostavampi julkaisu?


Julkaisu A → kuva vartalovoiteesta (joita kanavalta löytyy jo kymmeniä) + teksti, jossa kerrotaan voiteen sisältävän mustikansiemenöljyä.


Julkaisu B → herkullinen kuva mustikoista + teksti, joka käsittelee mustikansiemenöljyn hyötyjä ja mainitsee, että voide sisältää sitä.


Samaa mieltä, B on kiinnostavampi, sillä siinä samaa aihetta lähestytään eri aspektista. Sisällön tuottaminen on helpompaa, kun uskallat antaa luovuudelle tilaa, etkä jumitu kopioimaan ideoita muilta ja toistamaan sisältöä päivästä toiseen.


❌ Ei näin... Somessa tulee toisinaan vastaan yrityksiä, jotka mainostavat tuotteitaan maanantaista sunnuntaihin samalla tavalla niin, ettei julkaisut eroa toisistaan muuta kuin sillä tavalla, että toisen julkaisun tuotekuva on otettu alakulman sijaan yläkulmasta.


Lukuvinkki: Näin kehität luovuuttasi


4. Jäsentele sisältö helppolukuiseksi ja oikolue tekstit


Pitkästä pätkästä tekstiä ei jää mieleen kuin kasa kirjaimia. Vaikka helppolukuinen sisältö tekee vaikeastakin asiasta ymmärrettävän, saattaa kannattaa etenkin hyvin hankalan tai uuden asian kohdalla formaatiksi valita tekstin sijaan havainnollistava video tai kuva. Esimerkiksi selitysvideo pukee vaikeankin asian viihdyttäväksi. Sisällön pääviestin voi myös verhoilla graafiseksi elementiksi, joka herättää mielenkiinnon.


Tekstiä jäsentelevät:

  • selkeä pääotsikko riittävän suurella fontilla

  • tekstikappaleita jakavat väliotsikot

  • silmäiltävyyttä helpottavat listat

  • tekstin ymmärtämistä tukevat kuvat tai graafiset elementit

Tekstin oikolukeminen kannattaa ammattilaisella tai tarkkasilmäisellä ystävällä, sillä omasta tekstistä ei välttämättä huomaa virheitä. Yhdyssana- ja pilkkuvirheet saattavat tehdä hyvästäkin tekstistä hankalan luettavan. Toisinaan myös punainen lanka saattaa hävitä kesken kaiken.


5. Optimoi sisältö, jotta hakukoneet nostavat sitä esille


Aivan kuten hyvä tuote harvoin myy itse itseään, ei loistavankaan sisällön pariin välttämättä löydä. Sisällön optimoiminen on tärkeää, sillä potentiaalisten asiakkaiden silmissä vilisee sisältöä sadoilta yrityksiltä ja ystäviltä. Sisällön tuottaminen on kannattavaa ainoastaan silloin, kun joku löytää lukemaan tai katsomaan sitä. Miksi käyttäisit kallisarvoista aikaasi luomalla sisältöä, jota et optimoi näkymään?


✅ Tutki kohderyhmäsi käyttämiä hakusanoja, jotta osaat valita oikeat hakusanat toistumaan verkkosivuillasi sekä esimerkiksi YouTube-videosi yhteydessä,


Lukuvinkki: Tee avainsanatutkimus neljän vinkin avulla


Vaikuttavaa sisällöntuotantoa ammattilaiselta


Bazar Helsinki on luova toimisto Helsingissä, joka tuottaa koukuttavaa sisältöä jokaiseen kanavaan. Sisällöntuotanto luo mielikuvia yrityksestä, sen toimintatavoista ja tuotteista. Huolimattomasti tehty sisältö voi vaikuttaa negatiivisesti myös yrityksen imagoon.

Sisällöntuotannon tulee olla myös tavoitteellista - ilman konkreettisia tavoitteita markkinointi toimii puoliteholla. Bazar Helsinki tuottaa laadukkaat kuva-, video- ja tekstimateriaalit kaikkiin sosiaalisen median kanaviin itsenäisesti sinun tavoitteidesi ja toiveidesi mukaan. Raportoimme julkaisuista aina kattavasti, ja optimoimme sisältöjä datan mukaan varmistuaksemme asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta.


📞 Soita meille numeroon 020 127 9991


15 katselukertaa
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty