• Bazar

Verkkokaupan tuotekuvausten kirjoittaminen

Tuotekuvaus on tärkeä osa ostokokemusta. Kivijalkakaupassa asiakkaalla on mahdollisuus tunnustella ja kokeilla tuotetta verkkokaupassa tätä ostopäätöksen tekemisen kannalta tärkeää tilannetta vastaa tuotekuvaus. Verkkokauppiaan onkin syytä panostaa kiinnostavaan ja myyvään tuotekuvaukseen, mutta miten sellainen syntyy?


Tuotekuvauksen ei tarvitse olla tylsä


Monet verkkokauppiaat sortuvat kopioimaan tuotteen tuotekuvauksen toiselta verkkokauppiaalta tai kuvailemaan tuotteen ominaisuuksia muutamalla lauseella.


Tuotekuvauksen on oltava selkeä kuvaus tuotteesta, mutta lisäksi siihen kannattaa yrittää saada mukaan tunnetta. Kuvaile, miltä tuotteen käyttö tuntuu tai miten paljon helpommaksi se tekee arjen. Tunteita herättävät tuotteet myyvät, sillä ihmiset tekevät ostopäätöksiä usein järjen sijaan tunteella.



gif


Verkkokaupan tuotekuvausten kirjoittaminen kolme toimivaa vinkkiä


Verkkokaupan tuotekuvaus on verkkokaupan puuttuva kontakti, joka kivijalkakaupassa on. Puodissa paikan päällä myyjä voi luontevasti myydä tuotetta olemalla vakuuttava, kun taas verkkokaupassa asiakkaan pystyy vakuuttamaan ainoastaan tuotekuvaus.


1. Tunne asiakkaasi, ja luo tarve tuotteen ostamiselle


Verrataan jälleen kivijalkakauppaa ja verkkistä. Kivijalkakaupassa myyjä huomaa heti, miten asiakasta on fiksua lähestyä toisia voi jututtaa rennommin, kun taas toiset vaativat hyvin muodollista lähestymistapaa. Verkkokauppiaana et tiedä, kumpi asiakas on kyseessä, ellet tunne asiakaskuntaasi. Jos et tunne asiakkaitasi, saatat kirjoittaa esim. rennon tyylisen tuotekuvauksen, joka sopii sinun suuhusi, mutta karkottaa asiakkaasi.


Toinen tärkeä pointti verkkokaupan tuotekuvauksen kirjoittamisessa on tarpeen luominen. Potentiaalisella asiakkaalla joko on olemassa oleva tarve tai ei ole.


Kokeile luoda mielikuva asiakkaasta käyttämässä tuotetta. Esimerkiksi lämpimästä viltistä voi puhua siten, että asiakkaan tekee mieli käpertyä sen alle. Pohdi asioita, joita ihmiset haluavat tuntea → raikas olo, lämpö, puhtaus, älykkyys, nopeus, pehmeä iho... ja mieti, auttaako sinun tuotteesi tuntemaan jonkin näistä.

Mikäli tarvetta ostamiselle ei ole, täytyy sellainen luoda. Tällöin työn tekevät tunnepohjaiset sanavalinnat, joiden tarkoitus on saada asiakas ajattelemaan: "totta... tuon minä kyllä tarvitsen" tai "kuulostaa niin hyvältä, että tämä on pakko saada", vaikka alunperin tarvetta tuotteen ostamiselle ei ollutkaan.


2. Älä kopioi tuotekuvausta (...sille on kaksi painavaa syytä)


Tuotekuvauksen kopioiminen toiselta verkkokaupalta tai maahantuojalta saattaa kuulostaa hyvältä idealta, mutta todellisuudessa se on kaukana siitä.


Verkkokaupan tuotekuvausta ei kannata kopioida muualta, sillä se tekee sinun verkkokaupastasi osan samaa massaa ja vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen negatiivisesti. Investoi siis omaa aikaasi tai palkkaa sisällöntuottaja tekemään mielikuvitusta vaativa työ puolestasi.


Tylsät, verkkokaupasta toiseen toistuvat tuotekuvaukset tekevät kaupoista persoonattomia. Koska verkkokauppiaat edelleen kopioivat tuotekuvauksia etenkin maahantuojilta, voit erottua joukosta kirjoittamalla omat tuotekuvaukset.


Tuotekuvausten hakukoneoptimointi on myös tärkeä asia. Google ja muut hakukoneet katsovat alaspäin kauppoja, joissa toistuu sama sisältö kuin muilla sivustoilla. Tuotekuvaukset kannattaa kirjoittaa omalla tyylillä ja siten, että tekstistä löytyy hakusanoja ja -lausekkeita. Ujuta tekstiin siis hakusana, jolla asiakas todennäköisesti hakee Googlesta etsiessään kyseistä tuotetta → se voi olla vaikkapa tuotteen merkki.


👎

Tämä polkupyörä on käytännöllinen sähköpyörä, joka saa ylämäenkin tuntumaan alamäeltä.


👍

Tämä merkki+malli on käytännöllinen sähköpyörä, joka saa ylämäenkin tuntumaan alamäeltä.


3. Valitse helppolukuinen fontti ja fonttikoko


Verkkokaupan tuotekuvausten kirjoittaminen on suorastaan turhaa, jos teksti on vaikealukuista. Tekstin helppolukuisuuteen vaikuttavat muun muassa fontti, fontin koko sekä tekstikappaleen jaottelu. Mikäli tuotekuvauksen lukeminen tuntuu asiakkaasta hankalalta tyylittelyn vuoksi, jää tuote takuuvarmasti kauppaan.


Pyri valitsemaan selkeä fontti, tarpeeksi suuri fonttikoko ja jaottele tuotekuvaus selkeisiin kappaleisiin, joita tarvittaessa lokeroi väliotsikko.

Älylaitteiden pienet ruudut tekevät fontin koon valinnasta entistäkin tärkeämmän osan tuotekuvausten kirjoittamista. Vaikka nuorten silmät erottaisivatkin pienetkin kirjaimet toisistaan, on aikuisemmalla väestöllä vaikeuksia lukea pienen pieniä tuotekuvauksia.


gif


Tuotekuvausten kirjoittaminen vaatii luovuutta


On totta, että luovuudelle on tässä hommassa tarvetta! Vaikka kyseessä olisikin aloittava verkkokauppa, jonka valikoimasta löytyisi alkuun parikymmentä tuotetta, täytyy jokaisen tuotekuvauksen kohdalla keksiä eri tapa puhua (usein samasta) asiasta, jotta tuotekuvaukset pysyvät kiinnostavina. Tarvitsetko apua verkkokaupan tuotekuvausten kirjoittamiseen? Meiltä saat kaiken uuden tai "vanhan" verkkokauppiaan tarvitseman saman katon alta niin tekstit, kuvat kuin videotkin. 😊


Lukuvinkki: Tuotekuvauksen opas aloittelijalle





11 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty