top of page
  • Writer's pictureBazar

Katso Bazarin parhaat somevinkit

Sosiaalinen media on kuin ala-asteen pulpetti, jonka pohjaan tarrataan kiinni purkka jos toinenkin. Toisaalta sosiaalinen media on myös työpaikka, käyntikortti sekä paras joenpoukama, josta potentiaalisia asiakkaita kalastellaan. Sieltä löytyvät niin paikalliset kuppilat kuin McDonald'skin. Somessa aikaansa viettävät kaiken ikäiset 10-vuotiaasta Tommista 45-vuotiaaseen Marjaan – ja kuten sanotaan, on yrityksen soluttauduttava sinne, missä kohderyhmä viihtyy.


Ota somevinkit haltuun – 10 vinkkiä


Sosiaalinen media saattaa tuntua mustalta aukolta, joka vie mennessään. Hätä ei kuitenkaan ole kummoinen! Bazar Helsinki pyyhkii hikikarpalot otsaltasi alta löytyvällä kymmenen vinkin muistilistalla. Pääset helposti alkuun, kun panostat hyvään sisältöön ja aktiivisuuteen.



1. Markkinoi videolla


Sosiaalista mediaa selataan vauhdilla. Ollaan tilanteessa, jossa kuva ei enää pysäytä. Kuvan on oltava poikkeuksellisen kiinnostava – tai vaihtoehtoisesti liikkua. Video on tällä hetkellä ehdottomasti paras tapa pysäyttää ruudulla kiireesti liukuva sormi. Vangitse potentiaalisen asiakkaan katse heti ensimmäisten sekuntien aikana, lisää videon loppuun toimintakehote ja muista tekstitykset, sillä valtaosa somevideoista katsotaan ilman ääntä bussissa tai junassa matkalla kotiin.


2. Vastaa somessa nopeasti


Sosiaalisessa mediassa kaikki tapahtuu nopeammin. Sisältöä plärätään nopeasti sillä aikaa, kun odotetaan lääkärin vastaanotossa nimenhuutoa. Viidestä kuvasta tykätään viidessä sekunnissa, eikä sisällön latautumista jäädä odottelemaan. Somessa mennään tukka putkella, mikä näkyy myös siinä, että vastauksia halutaan samaan tahtiin. Pidä siis huoli nopeista vastauksista Instagram Direct Messagessa (DM), Facebook Messengerissä sekä kaikkialla muuallakin somessa.


3. Hyppää mukaan trendeihin


Ole aallonharjalla. Trendit kiinnostavat, joten trendeihin mukaan hyppääminen tekee sinustakin kiinnostavamman. Jokainen trendi ei välttämättä ole kohderyhmäsi silmissä arvokas tai kiinnostava, jonka vuoksi osan uusista villityksistä voi jättää vähemmälle huomiolle. Huomioi myös trendien ajankohtaisuus – trendi voi kahlata somekansan läpi nopeasti ja olla ohi jo viikossa.


4. Seuraa kilpailijasi seuraajia


Liisan Leipomoa Instagramissa seuraavat ovat taatusti kiinnostuneita leivoksista. On siis sanomattakin selvää, että Liisan seuraajista voisi löytyä myös Paulan Pullapuodin kohderyhmään kuuluvia herkuttelijoita. Paulan kannattaakin käydä seuraamassa Liisan seuraajia. Internetistä löytyy myös maksullisia botteja, jotka käyvät seuraamassa määriteltyjen Instagram-käyttäjien seuraajia. Botit voivat kuitenkin saada aikaan väliaikaisen Instagramin käyttökiellon, joten niitä ei ensisijaisesti kannata käyttää.


5. Tuo persoonasi esille tarinoissa


Tarinat ovat loistava väylä tuoda esille persoonallisuutta. Tarinat Instagramissa, Facebookissa ja Snapchatissa ovat nähtävillä ainoastaan 24 tunnin ajan, jonka vuoksi niihin on usein matalampi kynnys luoda sisältöä. Tarinoiden sisältö voi olla hitusen rennompaa kuvaa tai videota esimerkiksi tapahtumien takaa Behind the Scene -materiaalin muodossa. Tarinoita kannattaa myös markkinoida, jolloin sisältö on syytä miettiä tavanomaista tarkemmin. Markkinoidut tarinat voivat tuoda huikeita tuloksia, sillä niihin sitoudutaan hurjan hyvin.


6. Käytä Twitterissä vähän hashtageja


Siinä missä Instagramissa voi viljellä useammankin hashtagin, kannattaa Twitterissä pysytellä 1-2 relevantissa hashtagissa. Hashtagit eli aihetunnisteet kokoavat yhteen eri käyttäjien julkaisuja samasta aiheesta, mikä saattaa potentiaaliset asiakkaat sekä yritykset yhteen. Muista kuitenkin valita vain sellaiset hashtagit, jotka liittyvät toimintaan tai käsiteltävään aiheeseen.


7. Kokeile vaikuttajamarkkinointia


Vaikuttajat ovat seuraajiensa idoleita. Kun vaikuttaja tepastelee ihanissa karvatossuissa ja kuvaa ne somekanavallensa, haluaa myös vaikuttajan 15-vuotias seuraaja tismalleen samanlaiset. Vaikuttajamarkkinoinnin voima on valtava! Vaikuttajalta saat usein myös kuva- ja/tai videomateriaalia käyttöön yrityksen somekanaville, mikä vähentää postauksen tai parin verran omaa työtaakkaasi. Ulkopuolelta saatu arvio tuotteesta tai palvelusta on myös yrityksen omaa myyntipuhetta parempi vaihtoehto tehdä vaikutus potentiaaliseen asiakkaaseen.



8. Ohjaa somesta blogiin


Verkkosivuilta löytyvä blogi on avainasemassa yrityksen asiantuntijakuvan kasvattamisessa. Ihmiset etsivät somesta materiaalia, joka inspiroi tai opettaa – eli antaa käytetylle ajalle arvoa. Blogista someen jaetut pätkät ohjaavat potentiaaliset asiakkaat verkkosivuillesi lukemaan blogia, josta he voivat todennäköisemmin myös kiinnostua selaamaan muita sivuja.



9. Järjestä kiinnostava arvonta


Arvonta on loistava tapa saada someen vilinää. Arvonnan palkinnoksi kannattaa valita tuote tai palvelu yrityksen valikoimasta, jolloin arvonta kerää huomiota aidosti kiinnostuneilta, potentiaalisilta asiakkailta. Arvontapostauksessa voit kehottaa seuraamaan, tykkäämään tai tägäämään julkaisuun ystävän.


10. Tykkää, kommentoi, jaa


Aktiivisuus kannattaa. Tykkää muiden julkaisuista ja kommentoi niihin, jotta yrityksesi sometili tulee esille myös muiden tilien seuraajien keskuudessa. Kun asiakkaasi julkaisee tuotteestasi tai palvelustasi esimerkiksi kuvan Instagram-tilillään, pyydä lupa sen jakamiseen ja jaa se omalla tililläsi Repost for Instagram -sovelluksella. Jotta voit seuloa asiakkaiden luomaa materiaalia, vakiinnuta yrityksellesi hashtag eli aihetunniste, jonka mainitset jokaisessa jakamassasi somepostauksessa.


Toimivat somevinkit tekevät yrittämisestä hitusen helpompaa


Somettaminen voi tuntua vaikealta. Mitä sinne someen oikein laittaa, milloin postata ja kenelle tässä oikeastaan edes puhutaan? Bazar Helsinki on digimarkkinointitoimisto, jolle sosiaalinen media on tärkeä työkaveri. Toimivat somevinkit eivät suinkaan loppuneet kymmeneen – soita numeroon 020 127 9991 ja sovi kanssamme tapaaminen, jossa kuulet loputkin!


36 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page